למה ייעוץ שיווק אסטרטגי הוא קריטי בזמני משבר

האתגר הגדול ביותר שעסקים צריכים להתמודד איתו בתקופות של משבר כלכלי, אסונות טבע או מצבי חירום לאומיים אחרים הוא שמירה על רלוונטיות וחשיפה ללקוחות, בעוד השווקים והביקוש משתנים באופן דרמטי. במצבים כאלה, ייעוץ שיווקי אסטרטגי על ידי מומחים בתחום הופך להיות הכרחי ועשוי להיות ההבדל שבין שרידות והמשכיות עסקית לבין כישלון.

מסייעים לזהות שינויים והתאמת האסטרטגיה תקופות של משבר מלוות לעתים קרובות בשינויים מהירים בהרגלי הצריכה והביקוש של הלקוחות. יועצי שיווק אסטרטגיים מנוסים יכולים להשתמש בניתוח נתונים עדכני ובכלי מחקר שונים כדי לזהות מגמות אלו בזמן אמת.

בהתאם, הם יכולים להמליץ על התאמת תמהיל השיווק של העסק – שינוי מסרים, קונספטים, תמחור, דגשים שיווקיים וקהלי יעד. התאמות אלו יכולות להיות קריטיות כדי לשמר רלוונטיות עבור לקוחות במציאות החדשה שנוצרת עקב המשבר.

דוגמה: במהלך משבר כלכלי חריף, יועצי שיווק דיגיטליים  יכולים לזהות מגמה של הסטה מחיפוש אחר מוצרים יוקרתיים לצריכת מוצרים בסיסיים במחירים נמוכים יותר. הם יוכלו להמליץ על התאמת המאמצים השיווקיים כדי למנף את התועלות התפעוליות והמחירים הזולים יותר של העסק עבור אותו קהל יעד.

ניתוח השינויים בסביבה התחרותית משברים משנים באופן טבעי גם את הסביבה התחרותית של עסקים רבים. חלק מהמתחרים הקטנים יותר עלולים לקרוס, כניסה של שחקנים חדשים שמנצלים את המצב, והתחרות על לקוחות ונתחי שוק משתנה. יועצי שיווק אסטרטגיים יכולים לסייע לעסקים לנתח את הסביבה התחרותית המשתנה ולזהות הזדמנויות חדשות, חולשות של מתחרים או איומים חדשים.

בהתאם, הם יוכלו להציע אסטרטגיות שיווקיות ייחודיות שמותאמות לסביבה החדשה וליצור יתרון תחרותי משמעותי. זה יכול לכלול התמקדות בפלחי שוק מסוימים, שימוש בערוצים שונים, מיתוג מחדש או אף השקת קונספטים חדשים למוצרים ושירותים.

גיבוש אסטרטגיות יצירתיות וחדשניות ההשפעות השליליות של משברים על הביקוש מחייבות לעתים קרובות גישות חדשניות ויצירתיות כדי ליצור ערך חדש עבור הלקוחות ולחלץ את העסק ממצב של קיפאון. יועצים שיווקיים בעלי חשיבה חוצת גבולות יכולים לגבש אסטרטגיות שיווק חדשניות ומקוריות, החל משימוש בערוצים חלופיים, המצאת פורמטים מכירה חדשים ועד לפיתוח מוצרים או שירותים חדשים לגמרי.

דוגמה: במהלך משבר הבריאות של מגפת הקורונה, חברות רבות שהצליחו הן אלו שאימצו במהירות ערוצי מכירה דיגיטליים ומקוונים, כמו חנויות וירטואליות, משלוחים ממוקדים וכדומה. גישה יצירתית זו אפשרה להן להגיע ללקוחות גם כאשר החנויות הפיזיות היו סגורות.

ניהול תקציבים למקסום התפוקה אחד האתגרים העיקריים שמשברים מציבים בפני עסקים הוא מגבלות תקציביות ולחצי תזרים המזומנים. בתקופות כאלה, חשוב יותר מתמיד ליעל את השימוש במשאבים הקיימים. יועצי שיווק אסטרטגיים יכולים לסייע לעסק להקצות נכון את התקציב השיווקי, להתמקד בערוצים רווחיים ובקהלי יעד כדאיים ולוודא שכל השקעה בשיווק מניבה את התפוקה המקסימלית.

הם יכולים להשתמש בניתוח שיטתי של מדדים ונתונים רלוונטיים כדי לבחון את הישימות והיכולת למצות כל ערוץ שיווקי פוטנציאלי במגבלות התקציב הזמין. כך ניתן יהיה למקסם את החשיפה והיכולת לגייס לקוחות חדשים במינימום עלות.

טיפוח המותג והערכים בזמנים של חוסר וודאות אחד הנכסים החשובים ביותר לעסקים הוא המותג החזק שלהם – המוניטין, האמינות והערכים שנושאים בתוכם. בתקופות של משבר וחוסר וודאות, המותג והערכים הופכים לנקודת ייחוס חשובה מאוד עבור לקוחות. יועצי שיווק אסטרטגיים יכולים לסייע לארגונים לשמר ולטפח מותג איתן ורלוונטי, תוך הדגשת הערכים והמסרים הנכונים.

הם יכולים לעזור לעסק להציג מנהיגות, להפגין סולידריות וערכי קהילה באמצעות המסרים והקמפיינים השיווקיים. גם בדגש על האיתנות הפיננסית, השקיפות והאמינות של העסק יכול להיות חשוב במיוחד להרגעת לקוחות במצבי חוסר וודאות.

דוגמה: במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008, חלק מהבנקים הגדולים ביצעו קמפיינים שיווקיים מקיפים שהדגישו את האחריות התאגידית, הערכים והמחויבות שלהם לעקרונות של שקיפות, יושרה ואמון. מהלכים אלו עזרו להם לשמר את אמון הלקוחות במותג ולהראות מנהיגות בתקופה הסוערת.

הצגת חזון ארוך טווח חלק חשוב מייעוץ שיווקי אסטרטגי הוא לא רק התגובה לאתגרים זמניים אלא גם התווית חזון והובלת העסק אל מצב של יציבות וצמיחה בטווח הארוך, לאחר חלוף המשבר. יועצים מנוסים יכולים לסייע בפיתוח אסטרטגית שיווק רב-שנתית ובזיהוי מגמות מרכזיות שיקבעו את עתיד הענף לאחר היציאה מהמשבר.

הם יכולים גם לבנות תכנית שיווק אסטרטגית ארוכת-טווח ולקבוע את הצעדים הדרושים כדי שהעסק יהיה ערוך באופן מיטבי לקראת התקופה שלאחר המשבר. כך העסק לא יטופל רק את האתגרים הזמניים אלא גם יבנה ביסוס איתן לטווח הרחוק יותר.

סיכום משברים מציבים אתגרים רבים ומשמעותיים בפני עסקים בהיבט של שיווק והגעה ללקוחות רלוונטיים. בתקופות כאלה, ייעוץ שיווקי אסטרטגי על ידי גורמים מקצועיים ומנוסים הופך להיות קריטי לחיזוק המיצוב העסקי והגעה למצב של שרידות, יציבות וחוסן לטווח הארוך. יועצים אלו יכולים לסייע בניתוח ההשפעות של המשבר על השווקים והצרכים, בהתאמת האסטרטגיה, בפיתוח גישות חדשניות, טיפוח המותג והערכים, ובגיבוש חזון לטווח ארוך. בכך, הם מספקים כלים וראייה אסטרטגית חיונית להתגברות על המשבר ולבניית תשתית איתנה לצמיחה וההצלחה העתידית של העסק.