שיווק בזמני משבר – איך להצליח בתקופות קשות

עולם העסקים הוא דינמי ותנודתי מטבעו, אך בזמני משבר כלכלי, אסונות טבע, מגפות והפרעות חברתיות, האתגרים שעסקים צריכים להתמודד אתם הופכים להיות גדולים במיוחד. בתקופות כאלה, יכולת השיווק היעיל והמוצלח הופכת לקריטית לשרידות ולצמיחה עתידית. להלן מספר עקרונות מנחים שיעזרו לכם לשווק בהצלחה גם בזמנים הקשים ביותר:

התאמת אסטרטגיה שיווקית

גלו גמישות ונכונות להתאים את האסטרטגיה הדבר החשוב ביותר בשיווק בעתות משבר הוא הגמישות והנכונות להתאים את האסטרטגיה השיווקית לפי התנאים המשתנים. משברים יכולים לגרום לשינויים מהירים בהרגלי הצריכה, בתקציבי המשפחה, בערוצי המדיה וברמת הביקוש של מוצרים ושירותים שונים.

עליכם להיות ערניים לשינויים אלו ולעדכן את אסטרטגיית השיווק בהתאם. זהו זמן להיפטר ממדיניות "עסקים כרגיל" ולהתאים את המסרים, התקציבים והערוצים להקשר החדש. למשל, במהלך משבר כלכלי, יש להדגיש את התועלות התפעוליות והחיסכון הכספי הגלומים במוצרים ושירותים שלכם. בזמן מגפה שמגבילה את התנועה, עליכם להשקיע יותר בשיווק דיגיטלי וערוצים מקוונים.

הדוגמה המובהקת לכך התרחשה במהלך מגפת הקורונה, כאשר העסקים שהצליחו להסיט במהירות את מרבית המשאבים השיווקיים שלהם לערוצים דיגיטליים היו בין המצליחים ביותר לשמר את קהל הלקוחות שלהם.

שיווק דיגיטלי  אסטרטגי ממוקד

השקיעו בשיווק דיגיטלי ומקוון דיברנו בהרחבה על הצורך לגלות גמישות, אך מעבר לכך, שיווק דיגיטלי וערוצים מקוונים הם ממש הכרחיים בזמני משבר. ככל שהציבור מוגבל בתנועתו ובנגישותו לערוצים פיזיים, כך צורכי השיווק מועתקים לרשת האינטרנט ולמדיה הדיגיטלית.

שיווק דיגיטלי כולל מגוון רחב של פעילויות כמו שיווק ברשתות חברתיות, קידום אתרים, פרסום בכלי תקשורת מקוונים, שיווק בדואר אלקטרוני, קמפיינים בשיתוף משפיעני רשת ועוד. יתרונות השיווק הדיגיטלי הם הגמישות, הזמינות והנגישות הגבוהות, יחד עם אפשרות למדידה ובקרה טובה יותר.

בנוסף, השיווק המקוון זול יחסית משיווק פיזי, דבר חשוב במיוחד בתקופות של צמצום תקציבים. המומחים גם ממליצים לשלב בין ערוצי שיווק דיגיטליים שונים כדי להגיע לקהלים רחבים יותר.

הדוגמאות הבולטות לעסקים שהשקיעו בהצלחה בשיווק דיגיטלי במהלך משבר היו רשתות הסופרמרקטים וחברות הלוגיסטיקה שפיתחו במהירות אפליקציות סלולריות לרכישה וערוצי משלוחים דיגיטליים, והצליחו להגיע ללקוחות שלא יכלו לצאת מבתיהם במהלך סגרי הקורונה.

התאמת התוכן השיווקי

הפגינו אנושיות, רגישות ומעורבות חברתית במצבי משבר ולחץ, הלקוחות רוצים לראות מהמותגים שהם תומכים בהם יותר מאשר רק מבצעים שיווקיים קרים. חשוב במיוחד להפגין רגישות, אנושיות ומעורבות בסוגיות החברתיות הרלוונטיות למשבר.

התאימו את הגישה השיווקית להקשר ולמצב הרגשי של הציבור, והקפידו שהמסרים והקמפיינים יהיו עדינים ורגישים. הימנעו מפניות שיווקיות גסות או טקטיות שעלולות להיחוות כניצול לרעה של המצב. במקום זאת, הדגישו את הסולידריות של החברה שלכם עם הציבור וחלקו מידע שימושי ותכנים רלוונטיים.

דוגמאות רבות נראו במהלך משבר הקורונה, כאשר מותגים רבים הקפידו להדגיש בקמפיינים השונים את המסרים התומכים בבריאות הציבור ובעובדי החרוץ, גילו הערכה למאמצים הקולקטיביים ותרמו למען הקהילה.

הפגינו מנהיגות, ערכים וחזון בתקופות של חוסר ודאות, אנשים מחפשים מנהיגות, ערכים וחזון מצד המותגים והעסקים שהם צורכים. לכן חשוב להשתמש בשיווק כדי להציג את העמדות, הערכים והמטרות של העסק שלכם.

אל תהססו להפגין מנהיגות וקול מוביל בסוגיות חברתיות וכלכליות רלוונטיות. הדגישו את התרומה החיובית של העסק לקהילה ולחברה הרחבה יותר. שתפו את החזון והמטרות שלכם באופן כן ומשכנע, וקשרו אותן לערכים אוניברסליים כמו התמדה, חוסן, יצירתיות ואחריות תאגידית.

הדוגמאות הבולטות לכך הן מהמשבר הפיננסי של 2008, כאשר בנקים ומוסדות פיננסיים רבים ביצעו קמפיינים שיווקיים שהדגישו את המחויבות שלהם לאמון, יושרה, שקיפות, אחריות חברתית ותרומה למאמץ הכלכלי הלאומי.

היו יצירתיים, חדשניים ואמיצים לעתים, בזמני משבר דרושים פתרונות יצירתיים וחדשניים כדי להתמודד עם האתגרים בהצלחה. זהו הזמן להוציא רעיונות שיווקיים חדשניים ומפתיעים, שיעזרו לכם להתבלט, לחדור לשווקים חדשים ולספק ערך ייחודי ללקוחות.

אל תהססו להיות אמיצים ויזמיים. נסו גישות חדשות ומקוריות לגיוס לקוחות, למתן פתרונות לצרכים החדשים שמשברים יוצרים, ולקידום יתרונות ייחודיים של המוצרים והשירותים שלכם שרלוונטיים במיוחד למצב החדש.

דוגמה מפורסמת לגישה יצירתית וחדשנית בשיווק זמני משבר הייתה של חברת מיקרוסופט במהלך המשבר הכלכלי של 2008. המותג הרחיב את תכנית הנחות ה-Student שלו באופן משמעותי, כדי לגייס לקוחות צעירים ומשפחות עם יכולת תקציבית נמוכה יותר.

דוגמה אחרת היא של חברת ונדה, שבמהלך שפל כלכלי קשה בשנות ה-30 של המאה ה-20, שיווקה את משקאותיה כ"פינוק קטן וזול" עבור צרכנים שחוו קשיים כלכליים. הגישה היצירתית הזו אפשרה לחברה להגדיל את מכירותיה בתקופה קשה.

לסיכום שיווק בזמני משבר הוא אתגר לא פשוט, אך הוא חיוני לשרידות העסק ולשמירה על רלוונטיות בקרב הלקוחות. על ידי גילוי גמישות, ההשקעה בערוצים דיגיטליים, הפגנת ערכים ומעורבות חברתית, יצירתיות וחדשנות – ניתן להתגבר על התקופות המאתגרות ביותר ולצאת מהן אף חזקים יותר. זכרו, משברים הם גם הזדמנות ליצור קשר חזק יותר עם לקוחותיכם, להראות מנהיגות ובגרות ארגונית, וליצור מהלכים יצירתיים וחדשניים. המפתח הוא לא להיכנע ללחץ, אלא להשתמש בכוחות השיווק שלכם באופן אסטרטגי ומושכל. עקבו אחר השינויים בזירה, התאימו מהלכים בהתאם, והמשיכו להעניק ערך אמיתי ללקוחות. כך תבטיחו את הצלחת העסק בטווח הארוך.